Vi søger ny bestyrelsesformand

Virksomhedsprofil

Virksomhedsnavn:Friday Group ApS
Adresse og kontaktdata:Dortheavej 65, 2400 København NV, Tlf. 51937790, e-mail [email protected]
Hjemmeside:www.fridaygroup.dk (herunder istilfest.dk – cocktailkursus.dk – potio.dk – aloecocktailbar.com)
Branche:Horeca

Produkter / ydelser:

-        Barløsninger til events

-        Konsulentydelser til spiritus producenter

-        Salg af isterninger

-        Salg af drikkevarer til studiesegmentet

-        Cocktailbar i indre by

Markedsområde:Danmark – Hovedsageligt København og Århus

Målgruppe(r):

Event lokationer

Virksomheder

Privatpersoner

Studiemarkedet

Konkurrenceparametre:

1.     Omfattende branchekendskab

2.     Fleksibelt og effektivt leveranceapparat

3.     Digital indstilling til branchen

4.     Produkter med høj grad af synergi (totale løsninger)

Konkurrenter:

Der er udarbejdet SWOT og SUMO analyse af konkurrencen.

Vi har ingen direkte konkurrenter – der har alle produkter i deres portefølje, hvilket også har skabt os en stor fordel i markedet. Der er flere potentielle konkurrenter, som muligvis kunne gå ind på alle vores markeder. Ingen af dem arbejder dog på den måde vi gør endnu:
Vores selskab er delt i 4 datterselskaber. Disse 4 datterselskaber leverer ydelser til hinanden og til kunder i markedet ligesom os. Vi har forretningsben både i grossist, event og restaurationsbranchen.

I hvert nichemarked har vi nogle stærke konkurrenter. Det handler for os om at tage så stor en markedsandel som muligt, før vi går ind på nye markeder.

Leverandører:Vi producerer selv isterninger. De største leverandører er grossister eller producenter af de materialer, vi bruger til events eller drikkevareløsninger. Det kunne eksempelvis være Carlsberg eller Pernod Ricard.

Økonomi:

Vi har vækstet forretningen fra 0 til 21,5 mio i omsætning de første fem år. Budgettet i år siger 24 mio, og 1 mio. på resultatet. Vores egenkapital er 0 kr., da vi har finansieret væksten/opkøb. Vi har ikke skabt positiv drift for alle koncernens produkter endnu. Der er positiv drift i de 2 første selskaber, vi har stiftet.

Medarbejdere:

3 partnere som alle arbejder fuldtid i selskabet.

15 medarbejdere på fuld tid, der har forskellige funktioner.

20-30 deltidsmedarbejdere.

Styrker:

1.     Indgående kendskab til restaurationsbranchen

2.     Produkter med stor synergi

3.     Bred kundeportefølje med høj kundetilfredshed

4.     Stærk på eksekvering og implementering

5.     Konkurrencedygtige ift. pris/kvalitet/fleksibilitet

6.     IT-kundskaber – Papirløs forretning

Svagheder:

1.     Uklar overordnet vækststrategi

2.     Manglende salgsstrategi

3.     Utilstrækkelig refleksion fra mellemledere (work smarter, not harder)

4.     Manglende projektstyringskompetencer internt

5.     Ungt team med lav erhvervserfaring

Historik:

Firmaet har rødder helt tilbage fra 2004, hvor den adm. direktør arrangerede sine første events. Det tog dog først fart i 2013, da det første anpartsselskab blev stiftet. Sidenhen blev flere selskaber og nicher startet op, som alle endte op med at blive opkøbt af Friday Group ApS i maj 2016. Det seneste år har vi vækstet indtjeningen med 50 %.

Virksomheden er kendetegnet for at være meget ung og består hovedsagelig af arbejdskraft mellem 25 og 35 år. Der er stor ærgerrighed og vi har, historisk set, altid gået meget langt for at have tilfredse kunder.

www.fridaygroup.dk/om-os

Fremtidsvisioner:

Vi ønsker at være nordens største cocktail brand. 

Målet er, at vi inden udgangen af 2018 har fået lagt os fast på en langsigtet plan. Vi skal have lagt en vækststrategi som gør visionen opnåelig.

Vi ønsker i det hele taget at få analyseret, om vi skal vækste via organisk vækst, opkøb eller andre metoder.

Indenfor 3 år håber vi på, at vi kan få lagt en internationaliseringsstrategi – så vi kan vækste vores brands, der har internationalt potentiale.

Den økonomiske strategi er, at alt overskud vi kan generere, skal investeres i den videre udvikling af forretningen. Udbytte er ikke en ambition på den korte bane (3 års strategi) – det nærmere en strategi at konsolidere og reinvestere egenkapitalen, så vi er klar til at modstå evt. risici.

Ønsket bestyrelsesprofil

Generelt om baggrunden for ønsket om en ny bestyrelse

Direktøren ønsker en aktiv bestyrelse, som kan bruges til sparring, og som kan udfordre og motivere. Dertil skal bestyrelsen også komplementere de manglende eller umodne kompetencer i virksomheden -  både ift.  direktøren og de andre partnere.

Årsagen til at vi søger ny formand/medlemmer er at vores nuværende desværre er blevet alvorligt syg. Vi har en aktiv bestyrelse med et medlem, som vi agter at fortsætte med og overvejer yderligere at supplere bestyrelsen med endnu et Medlem,
Vi ønsker, at den nye bestyrelse skal fastsætte strategien i samarbejde med direktøren og være med til at tilsikre fornuftig eksekvering undervejs. Det er et stort behov, at virksomheden får stabiliseret driften, og får skabt et stærkt finansielt grundlag for at tage næste skridt op ad vækststien.

Generelt om forventninger til bestyrelsesarbejdet

Vi søger bestyrelsesmedlemmer, som kan fungere som mere end blot rådgivere. Det må gerne være folk, som aktivt kan hjælpe med at foretage valg, pege på profiler som f.eks. skal ind i virksomheden og fastlægge salgsstrategier.  Samtidig ønskes en bestyrelse, der har evner for at analysere virksomhedens udviklingspotentialer samt fremsætter forslag til udnyttelse heraf. Hvis målet bliver at lave opkøb af mindre virksomheder, vil kendskab til due dilligence processor og netværk herom være en fordel. Der søges specifikt efter kandidater med kompetencer inden for salg og ledelse af mindre virksomheder – gerne profiler, som har erfaring med dette fra virksomheder i vækst. Herudover er kompetencer inden for drift og økonomi også et aktiv.

Vi har gode nøgletal, så du hurtigt vil få et indblik i økonomi, salg og deslige.

Den ønskede bestyrelsesformands profil

Formanden skal sammen med resten af bestyrelsen og direktøren evne at sikre et godt fundament for virksomhedens salg og drift under vækst. Denne må gerne skarpt kunne analysere udfordringerne og evne at gribe dem aktivt. Samtidig må formanden gerne kunne pege på andre kompetencer, som, han mener, skal have plads i bestyrelsen eller evt. ledelsen. Formanden må eventuelt gerne varetage virksomhedens ansigt udadtil eller være med til at foranledige profileringen af virksomheden.

Profilen skal have erfaring med opskalering af en forretning.

Det er et stort parameter for os at formanden har lyst til at engagere sig. Vores forhenværende formand havde 1 månedligt møde med direktøren og havde derudover ofte dialog. Vi søger altså en arbejdende formand.

Kompetencer

-        Salg

-        Forretningsudvikling

-        Ledelse

 

Ansøgning skal ske til Adm. Direktør
Kevin Bjerring Christensen
[email protected]

Evt. spørgsmål kan også stilles på +45 51937790. Vi tager løbende ansøgninger ind.